Minns du elaka kommentarer från din ungdom? Eller kanske från precis nu? Människor som tycks ha en njutning av att se andra människor tappa fattningen, rodna och vilja sjunka genom jorden. 

– Fattar inte varför killarna blir kära i dig Maria. Du har ju hängbröst!

Minns hennes högljudda kommentar genom högstadiets korridor som knivhugg. Hängbröst?! Jag hade precis börjat 7:an. Visste knappt vad hängbröst var men fattade att det nog inte var tip top. 

Vi fajtades om samma kompisar den här tjejen och jag. Jag hade kunnat svara betydligt värre saker tillbaka. Hon var inte så jäkla perfekt själv faktiskt, men hade elakheter som maktfaktor. Jag hade kunnat komma på hundra saker att kontra med. Men istället lät jag den där elaka kommentaren följa med mig genom hela livet. Undrar om hon minns. 

